wear black

Draag een pak. Geen jurk. Geen zwarte jurk. Een pak. Een nieuw pak. Nieuwe sjaal. Zwarte gympen en een zwarte baret voor de sportieve touch. Vanavond geen gezeik over de kleren. Vanavond geen twijfel over het feit of ik wel of geen echte vrouw ben. Martha staat naast me. Ze wil over kleren praten. Het gesprek gaat over kleren. Alweer. Martha ziet er goed uit en wil over kleren praten. Ze heeft veel lang zwart haar. Stijl zwart haar. Veel stijl lang glanzend zwart haar en een zwart jurkje. Ze is in het zwart, zoals bijna alle gasten op de bruiloft. Er is een geheime kledingafspraak van kracht. Draag zwarte kleren. Martha draagt een kort zwart jurkje. Ik ben niet in het zwart. Grijs is de kleur. Grijs is niet zwart. Een grijs glanszijden pak. Het pak is niet het onderwerp van gesprek. Het zijn de accessoires die besproken worden. De sjaal om te beginnen. Martha gekleed in een zwart jurkje -een zwart jurkje dat correspondeert met de geldende dresscode- neemt mijn sjaal tussen twee vingers.
Marokkaans? Zelf gekocht op de soek? Kost een paar euro op de soek.
Ik wil antwoorden. Niet zelf gekocht in Marokko. En nee. Niet voor een paar euro. De sjaal is duurder dan een paar euro. Wil ze dat echt weten? Is de vraag of de sjaal uit Marokko komt en goedkoop is? De sjaal is niet goedkoop. En nee. Niet zelf gekocht in Marokko. Is dat niet veel moeite om naar Marokko te gaan om een matchende sjaal uit te zoeken bij je pak? Gaat het gesprek daarover? Over mijn vermeende goedkope smaak? Gaat het erover dat ik een goedkope sjaal heb? Of wil Martha vertellen dat zij in Marokko geweest is? Wil ze vertellen dat ze weet dat soortgelijke sjaals in de soek te koop omdat ze er zelf geweest is? Wanneer was je in Marokko... zal ik haar vragen. Maar Martha is verdwenen. Wanneer was je in Marokko had ik moeten zeggen. Het was een mogelijk antwoord geweest. Het is alleen wat laat. Mijn gesprekspartner is al lang verdwenen in de dansende massa. Het is een bruiloft. Er wordt gedronken. Let niet goed op. Moet wel goed opletten want Martha is weer terug. Ze staat naast me. Het kleren-onderwerp is nog niet afgehandeld.
Je hebt zo n mooi haar. Wat jammer dat je een baret draagt.
Ik draagt een baret. Zwart voor de gelegenheid. Martha heeft mooi haar. Veel haar. Ze is trots op haar lange zwarte glimmende haar. Het gaat niet over mijn haar. Het gaat niet over mijn zwarte baret. Het gaat over haar haar. Jij hebt prachtig haar kan ik zeggen. Jij hebt prachtig haar moet ik zeggen. Martha is er alweer vandoor. Zie haar rug. Een dansende rug met dansend zwart haar.

woensdag 10 januari 2007