alles is energie

Alles is energie, zegt de makelaar
...en persoonlijk geloof ik dat alles energie is.
Alles is energie. Dat zegt hij op de begrafenis. Hij spreekt op de begrafenis.
En persoonlijk geloof ik, dat alles energie is. Dat zegt hij. Op de begrafenis van Martha.
acute leukemie
vier maanden
dood
Martha
Indonesisch
knap
een meisje-meisje,
klein, dun
veel haar
acute leukemie
vier maanden
dood
Het is feest. Heb geen jurkje. Dat zeg ik. Dat zeg ik tegen Martha die dan nog gewoon leeft. Martha is Indonesisch, knap, een meisje-meisje, klein, dun, veel haar. Zeg dat ik geen zwart jurkje heb. Hoezo praat ik over zwarte jurkjes? Martha heeft zwarte jurkjes in de kast hangen. Veel zwarte jurkjes. De caféhoudster draagt de afdank-jurkjes. De afdank-jurkjes zijn nog steeds gewilde jurkjes. De caféhoudster is blij met haar outlet-zwarte jurken. Mag van Martha een zwart jurkje lenen voor het feest. Martha is het type meisje dat graag zwarte jurkjes draagt op een feest. Zij denkt dat alle meisjes graag zwarte jurkjes dragen op een feest. Ze is klein en dun. Ik niet.
Niet dun.
Kijk maar in de kast. Zoek een zwart jurkje uit, zegt ze.

maandag 1 januari 2007